perjantai 2. syyskuuta 2016

Emäntä aktivoituu

Muutto tuli ja meni, eikä reenitila ole vielä valmis. Mattopalaset ovat tulleet, joten vihdoin reenialue voi alkaa laajeta. Tilassa on kova betonilattia, joten olemme voineet reenata vain maton kohdalla. Silti on keppejä ja ohjauksia tehty!
Kepeissä Riemulla oli ongelmana se, että se katsoo joka kepin jälkeen minua. ATD:llä keppejä on hinkattu etupalkalla, ja viime kerralla se teki jo ensimmäisestä yrittämästä oikein. Kotona opetin sen kuppipalkkaan, jotta voidaan tehdä keppejä useammin. Malttia ei meinaa aina löytyä, mutta eiköhän se siitä pikku hiljaa.

Ennen elokuun lomareissua kävin ensimmäistä kertaa läheisessä puistossa reenamassa Riemun ja agiesteen kanssa. Oli superkivaa! Itsekseen reenaamisessa on se hyvä puoli, että ehtii miettiä, mitä tekee ja miksi tekee. ATD:n reeneissä on todettu, että koira osaa, mutta emäntä on liian hidas (ja sählää välillä). Harjoittelin puistossa vauhdin lisäksi takaaleikkausta, valsseja, sokkokäännöstä ja päällejuoksua. GoPro unohtui tietenkin kotiin, mutta jospa sen ensi kerralla muistaisi.
Takaaleikkaus meni aluksi yllättävänkin hyvin. Opin pian, että minun kannattaa kehua Riemua hypyn jälkeen. Jos sanoin "täällä" ja ohjasin seuraavalle esteelle, se luuli, että takaaleikkauksessa tehty hyppy oli väärin. Seuraavalla kerralla se sitten ennakoi ja pysähtyi juuri ennen estettä. Kehumisessa oli myös se hyvä puoli, että se kuuli äänestäni, kummalle puolelle liikun ja osasi kääntyä sen mukaan. Hienojen omatoimireenien päätteeksi Riemu sai juosta vapaana metsässä.


Ostin Riemulle ja itselleni myös kunnon juoksuvehkeet ennen lomaa. En ehtinyt käydä niitä testaamassa, joten loman aikana syttyikin kova palo juoksemiseen. Naava-raukkaa ei juokseminen kiinnosta yhtään, joten se jolkottaa perässä kelataluttimen päässä niin hitaasti kuin vain voi. Haaveena on, että voisin juosta pelkän Riemun kanssa jatkossa. Tosin juoksemiseen tulee nyt tauko, sillä kipeytin jalkani, enkä saa rasittaa sitä liikaa. Akillesjänteen takana oleva limapussi on ärtynyt. Kuulema yleistä, jos liikkuu paljon. Onneks aloitin loman jälkeen myös uimisen, josta ei ainakaan tarvitse luopua!

Aloitin Riemun kanssa myös uuden lajin: dogbicin! Se on siis lihaskuntoa ja venyttelyä koiran kanssa. Riemulle kurssi on hyvää harjoittelua, koska se ei ole pitkään aikaan ollut pienessä tilassa reenamassa yhtä aikaa muiden kanssa. Päällekkäiset käskyt, toiset koirat ja kiertävä kouluttaja tuovat tosi hyvän häiriön harjoituksiin! Varsinkin, kun kouluttaja käyttää paljon Riemun ruokalupasanaa "jes". Ihana, kun Riemua pystyy pitämään kurssilla irti, ilman että se lähtee mihinkään. Liikkeet on paljon helmpompi tehdä, kun koira ei ole hihnassa.

Naava pääsi heti kotona testaamaan dogbiciä ja innostui siitä täysin! Sen lempilajihan on dobo, joten ei ihme, että se tykästyi dogbiciin. Se keksi paljon uusi liikkeitä ja teki joistain liikkeistä itselleen vaikeampia kuin mitä minä ohjasin. Olenkin iltalenkkien ja uinnin jälkeen venytellyt Naavan kanssa.

Olen myös vihdoin alkanut reenaamaan Naavan kanssa uusia tokon alokasluokan liikkeitä. Nyt ollaan reenattu uutta hyppyä, kun kerta estekin on. Tila on kellarissa vielä vähän turhan ahdas, ja Naavaa epäilyttää tuo outo hyppyeste, mutta hyvin se on hoksannut jutun jujun. Aloitimme tästä liikkeestä ihan vain siksi, että minulla oli selkeä kuva mielessäni harjoittelun vaiheista. Kaikkein vaikein tulee olemaan esineen pitäminen. Muut liikkeet Naava oikeastaan osaakin, joten niitä täytyy vain kerrata.

 Viime viikonloppuna päätin vihdoin löytää täältä etelästä kunnon metsän! Pienellä googletuksella ja Tarun neuvoilla se sitten löytyi. Onneksi heräsin aikasin, sillä metsä oli aika suosittu. Yhdeksän aikaan parkkipaikalla oli kolme autoa, mutta meidän lähtiessä kymmeneltä, niitä oli jo kahdeksan. Ajoitus oli siis osuva. Sääkin sattui suosimaan.

Loman jälkeen iski siis into tehdä vähän sitä sun tätä: kohottaa omaa ja koirien kuntoa, reenata keppejä ja ohjauksia itsenäisesti Riemun kanssa ja tähdätä tokokisoihin Naava kanssa. Aloitettiin dogbic ja käytiin koirahierontaseminaarissakin! Katsotaan, mihin tämä kaikki johtaa. Siis mihin muuhun kuin rikkinäiseen jalkaan.


Etsi kuvasta Naava



"Vapaa!"











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti